ICT reorganiseren en vernieuwen bij Lunenburg
Al meer dan 40 jaar is Lunenburg dé elektrospecialist in de wijde omgeving. Een prachtig familiebedrijf waar het in deze jaren om één ding draait: klanttevredenheid. Eind mei openden Jurgen, Patrick en Ron een nieuwe winkel in Nuland. We hielpen Lunenburg bij het opzetten en faciliteren van de volledige ICT. Van de Infrastructuur, Wifi, Cloud en telefonie tot complete kassasystemen. Een heel gaaf en vooral leuk traject waar we erg trots op zijn. Lees onze aanpak.
Nieuwe ICT voor een nieuwe winkel
Een nieuwe winkel met een winkeloppervlakte van 1800 vierkante meter open je niet zomaar. Het is een flinke klus waar veel voorbereiding aan voorafgaat. Vaak is een nieuwe locatie ook hét moment om je ICT te reorganiseren en vernieuwen.
Precies dat was waar Lunenburg naar streefde. En omdat zij ten opzichte van hun voorgaande situatie enkele verbeteringen voor ogen hadden, was dit des te meer gewenst. Zo ervaarden ze problemen met de mail, het updaten van de bedrijfssoftware en onvoldoende flexibiliteit door lokaal werken. Ook hadden zij trage computers en een verouderde infrastructuur. Al met al onvoldoende zekerheid waardoor ze de continuïteit van hun werk niet konden waarborgen.
Daarom was de vraag van Lunenburg helder: kunnen jullie het volledige ICT stuk voor ons regelen? Eén aanspreekpunt en één partij die het allemaal kan inrichten zodat het perfect werkt? Die uitdaging gingen we graag aan. Vanaf het eerste moment hebben we een adviserende rol vervuld. Zo zaten we samen met de betrokken partijen en installateurs om gezamenlijk tot de juiste oplossing te komen.
We schreven een plan van aanpak en gingen aan de slag met:
* Inrichten ICT-Infrastructuur;
* Volledig dekkend Wifinetwerk;
* Verzorgen en installeren nieuwe hardware;
* Weservit Cloudoplossing;
* Weservit telefooncentrale (VoIP).
1. Inrichten ICT-infrastructuur
Organisaties worden steeds afhankelijker van het internet. Bij Lunenburg hebben we er daarom voor gekozen om alles dubbel uit te voeren. Mocht bijvoorbeeld het internet wegvallen, dan neemt een andere internetlijn met een andere provider dit over. Ook is alle netwerkapparatuur, zoals firewalls en switches, dubbel uitgevoerd.
Valt de stroom weg? Dan schakelt het systeem over op de noodstroom en blijft de Wifi en telefonie gewoon werken. De organisatie blijft hierdoor op ICT-gebied operationeel. Daardoor kan Lunenburg de service blijven leveren die ze zo belangrijk vinden.
2. Wifinetwerk
We hebben het pand van Lunenburg voorzien van een volledig dekkend wifinetwerk. Gezien de vele (demo-)apparaten bleek het al snel een hele uitdaging om een stabiel wifinetwerk in te richten. Bij het geven van een demonstratie wil je er natuurlijk vanuit kunnen gaan dat de klant de ultieme ervaring beleeft.
Door het uitvoeren van een professionele meting hebben we dit uiteindelijk tot een succes weten te brengen.
3. Verzorgen en installeren nieuwe hardware
Naast de ICT-Infrastructuur en het wifinetwerk hebben we Lunenburg ook geholpen met de levering en installatie van de hardware. Denk aan:
* Computers;
* Beeldschermen;
* Wifinetwerk;
* Telefoons;
* Printers;
* Kassasystemen.
Voor ons is dit een mooi moment, want de software en hardware komen nu écht samen. Het werk wordt zichtbaar en operationeel.
4. Weservit Cloudoplossing
Tijd voor de voorbereiding en inrichting van de Weservit Cloudoplossing. Een Remote Desktop waarmee Lunenburg op elke computer de bedrijfssoftware, bestanden, agenda’s en mail (op basis van Office 365) bij de hand heeft. Crasht het systeem? Dan ben je heel flexibel. Gewoon een kwestie van inloggen op een andere computer en je kunt meteen weer door. Werken anno 2022.
Lunenburg heeft een uitgebreid softwarepakket. Wanneer dat eruit ligt, stoppen ook alle werkzaamheden. Om dit te ondervangen, moesten we goed schakelen met de softwareleveranciers en hebben we samen met Lunenburg alles getest. Een fijne wisselwerking.
5. Weservit VoIP-centrale
We nemen alles graag uit handen en denken mee bij uitdagingen. Ook wat betreft de telefonie. Zo hebben we bij Lunenburg een nieuwe 3CX telefooncentrale geïmplementeerd. Belangrijke kenmerken van de oplossing zijn:
* Een wachtrij bestaande uit de telefonisten en die bij drukte automatisch overgaat bij een tweede groep;
* Telefonisten loggen gemakkelijk in op flexwerkplekken. Hierdoor zijn er minder vaste werkplekken nodig;
* Efficiëntie doordat het opnemen en doorverbinden van de gesprekken via de PC gaat;
* Een dekkend systeem door de gehele winkel voor de draagbare telefoons;
* Inzage in de gemiddelde wachttijd zodat de optimale klantervaring gecreëerd kan worden;
* Met een eenvoudige app maken medewerkers geen privékosten meer en uitbellen via het vaste nummer is nu mogelijk. Anoniem bellen is hiermee verleden tijd.
Testen & Livegang
In het traject is de software en hardware vooraf uitvoerig door ons en door de medewerkers van Lunenburg getest. We waren dan ook erg blij en trots dat de totale ICT tijdens (en na) de opening naar behoren werkt. Lunenburg is er erg blij mee!
Lunenburg aan het woord:
‘’We zijn erg blij met alles wat Marc en Raoul geregeld hebben voor ons nieuwe pand. Ze komen afspraken altijd na en als er problemen zijn, lossen ze dit netjes op. Ook nu de winkel open is, kunnen we op hen bouwen.’’
We willen Jurgen, Patrick en Ron bedanken voor het vertrouwen en de prettige samenwerking. Doordat we op vrijwel elk ICT-deel waarin we gespecialiseerd zijn aan de slag mochten, was dit misschien wel een van de mooiste projecten van het afgelopen jaar. Met veel vertrouwen kijken we uit naar de verdere samenwerking.