Nooit meer mijn bestanden kwijt!

Wat een verandering bij B&A Administratiekantoor: van een gecrashte server naar een prachtige ICT-omgeving door een cloudoplossing van Weservit. Het terughalen van de documenten en bestanden van de gecrashte server was bijna onmogelijk maar gelukkig gedeeltelijk gelukt. En dan nu zorgen dat dit nooit meer kan gebeuren. Nou.. een ding is zeker, met de cloudoplossing van Weservit is dat in ieder geval gelukt!

Crash van eigen server op locatie

Bij B&A Administratiekantoor stonden alle gegevens op een vaste server op locatie. Door een blikseminslag waren vele schijven in de server op eigen locatie verloren gegaan. Op zich nog geen probleem, tot ook bleek dat bij de blikseminslag de redundante oplossing was geraakt waardoor deze niet zijn werk had kunnen doen. Alle bestanden die op de server opgeslagen stonden waren plotseling niet meer beschikbaar. De bestanden moesten terug. Maar hoe dan? En hoe nu verder zodat dit nooit meer kan gebeuren?

Plan van aanpak, inventariseren, bespreken en beginnen

We hebben eerst een plan van aanpak gemaakt om de verloren gegevens terug te halen, gedeeltelijk met succes. Hierna is een plan van aanpak opgesteld voor de ICT omgeving van B&A Administratiekantoor. Uit de inventarisatie bleek al snel dat cloud de beste oplossing was. De werknemers zijn regelmatig op locatie bij klanten waardoor ze met deze oplossing altijd bij hun bestanden kunnen. Andere voordelen zijn het beheer, onderhoud, de snelheid, back up en mogelijke uitbreidingen van de virtuele server.

De overstap in het weekend

Voordat we de overstap maakten naar de nieuwe server zijn we in overleg gegaan met eventuele softwareleveranciers. Naar aanleiding van onze bevindingen zijn we de testserver in gaan richten. Op vrijdagmiddag zijn we aan het einde van de dag begonnen met het overzetten van alle bedrijfssoftware, emailgegevens, documenten en bestanden naar de testservers. Zodra deze waren omgezet naar de cloud voerden we verschillende testen uit op speciaal ingerichte testservers. Bij deze testen controleren we of alle bestanden juist zijn omgezet, of alle programma´s op alle accounts en of alle externe apparaten zoals printers zonder problemen werken. Toen alles juist was overgezet en perfect werkten is alles over gezet naar de definitieve cloudservers. Maandagochtend konden alle werknemers van B&A Administratiekantoor op een virtuele desktop inloggen. Alle werknemers hebben toen een introductie gekregen van de nieuwe werkwijze en voor extra vragen kunnen ze ons natuurlijk altijd nog benaderen.

Resultaat

We zijn nu een tijd verder en de omzetting is zonder enige problemen verlopen. Hierdoor maakt B&A Administratiekantoor nu gebruik van een nieuwe veilige ICT-omgeving zonder risico’s. Elke werknemer kan op elke locatie met wifi bij zijn virtuele desktop en zijn documenten. Het uitbreiden van de virtuele server is binnen een paar klikken geregeld en misschien nog wel het belangrijkste van allemaal: er is altijd een back-up van alle belangrijke documenten van B&A Administratiekantoor!