Van Helden Schoonmaakdiensten over naar de cloud in één dag
Begin oktober kwamen we via-via met Raoul in contact. Hij vroeg zich af hoe hij zijn ICT bij Van Helden Schoonmaakdiensten slimmer en voor de toekomst het best in kon gaan richten. We geloven dat een standaard ICT oplossing niet bestaat. We zijn daarom samen met Raoul gaan kijken naar zijn huidige ICT omgeving, zijn onderneming en zijn specifieke wensen. Dit was het resultaat:
1. Waarom de cloud niet voor elke onderneming een goede optie is
De cloud is niet voor elke ondernemer een interessante optie. Toen we Raoul’s huidige ICT omgeving, zijn onderneming en specifieke wensen onder de loep namen, werd de richting voor ons duidelijk. Meer flexibiliteit, minder verspilling en meer zekerheid.. dan wordt het al snel interessant om met je ICT richting de cloud te gaan.
Zeker als je zo min mogelijk wilt omkijken naar je ICT. En je gewoon wilt dat je ICT altijd goed geregeld is. De grootste voordelen van de cloud?
– Eenvoudig opschalen en afschalen gebruikers (binnen één dag);
– Automatische back-up, en nooit meer je bestanden kwijt;
– Betalen per gebruiker, dus geen onnodige verspilling;
– Altijd en overal je bestanden bekijken en bewerken;
– Één aanspreekpunt binnen Weservit, zodat je altijd meteen de juiste persoon aan de telefoon hebt;
– Je hebt geen technische kennis nodig;
– Je kunt online met je collega’s samenwerken (via bijv. bestanden en agenda’s)
– Altijd up-to-date met extra beveiliging zodat kwaadwillende je pc niet kunnen hacken;
2. De grote uitdaging?
Nieuwe oplossingen bedenken is één. De grote uitdaging? Dat is natuurlijk een soepele implementatie. Er zijn maar weinig bedrijven die een paar dagen zonder pc’s, mail en internet uit de voeten kunnen.
De ideale situatie? Een implementatie waar je niets van merkt. Je zet de volgende dag je pc aan en alles werkt zoals voorheen. Alleen hoe krijg je dat voor elkaar? De crux zit hem in een degelijke en stabiele voorbereiding.
3. Voorbereiding.. om binnen één dag de cloud te implementeren
Om de juiste voorbereidingen te treffen hebben we uitgebreid geïnventariseerd en een plan van aanpak opgesteld. Nadat we deze hebben besproken hebben we alles in de cloud klaargezet en uitvoerig getest.
Zoals met Raoul afgesproken zijn we woensdag aan het einde van de middag gestart met de implementatie. Nadat alles klaar stond is de hele nieuwe omgeving nogmaals uitvoerig getest om er zeker van te zijn dat alle collega’s de volgende dag gewoon aan de slag konden.
4. Niets van gemerkt.. we konden gewoon aan de slag
Toen we de volgende werkdag contact opnamen met Raoul bleek alles te werken. In de periode daarna hebben we nog wat kleine aanpassingen (zoals persoonlijke voorkeuren van collega’s) doorgevoerd.
Over naar de cloud in één dag
We willen Raoul en zijn team bedanken voor het vertrouwen en de fijne samenwerking. We kijken uit naar een mooie samenwerking in de toekomst en een mooi 2020.